Food Nation Visitor Centre

Food Nation åbner et Visitor Centre i Agro Food Park

Snart kan du tage på en interaktiv rejse gennem den danske fødevareklynge, når Food Nation i samarbejde med Business Region Aarhus opfører er nyt Visitor Centre i Agro Food Park.

Den danske fødevareklynge er noget ganske særligt. Det fortæller Food Nation dagligt, når de arbejder med at brande Danmarks fødevarescene i et internationalt perspektiv.

Men hvordan kan du og jeg sælge fortællingen om den danske fødevareklynge til vores udenlandske samarbejdspartnere? Det står Food Nation klar til at hjælpe os med i deres kommende Visitor Centre i Agro Food Park, som de opfører i samarbejde med Business Region Aarhus.

”Food Nation Visitor Centre skal give en levende oplevelse af, hvad det er, den danske fødevareklynge kan levere i alle led af værdikæden. Vi vil gerne give en oplevelse frem for en flad tekst eller et foredrag, fordi vi ved, at gæsterne på den måde husker informationen bedre,” fortæller direktør i Food Nation Lise Walbom.

Helt konkret vil besøgende både få en historisk indflyvning til centrale milepæle i dansk landbrugshistorie og blive introduceret til de danske styrkepositioner. Alt sammen på en lidt utraditionel facon.

Virtual Reality og interaktiv præsentationsskærm
Oplevelsen bygges nemlig op af moderne interaktive løsninger, som du får lov til at tage del i med egen krop.

”Du kan for eksempel komme med ud på en grøntsagsmark eller en produktion med fritgående høns med vores VR-briller, hvor du på egen krop kan opleve, hvordan vi arbejder i Danmark,” fortæller Lise Walbom.

Udover Virtual Reality kan du også prøve kræfter med den interaktive præsentationsskærm, hvor du kan dykke ned i de danske styrkepositioner og holde dem op imod den globale virkelighed, vi står i, samt en ”storywall”, der med lyd, billeder og fortælling tager dig med på en historisk rejse i dansk landbrug.

”Og så har vi også vores ”Solution box”, hvor vi viser, hvordan den danske fødevareklynge har grebet konkrete udfordringer an. Det kan for eksempel være vores nøglehulsmærkning i forhold til folkesundhed,” siger Lise Walbom.

Vil inspirere, informere og imponere
Tanken bag Food Nations Visitor Centre er, at de vil inspirere, informere og imponere besøgende. Inspirere til samarbejde og til brug af de danske løsninger og produkter, informere om de erfaringer, vi i Danmark har gjort os gennem flere hundrede år med landbrug, og til sidst imponere med alt det, vi har opnået.

”Vi har siden marts 2018 haft et Visitor Centre i København, hvor vi har testet konceptet af – og vi har fået virkelig gode tilbagemeldinger! Folk synes simpelthen, at det er engagerende og rigtigt sjovt,” fortæller direktør i Food Nation Lise Walbom.

Hvornår Visitor Centret åbner i Agro Food Park er endnu uvist grundet Coronakrisen. Lige nu er planen, at etableringen begynder midt i maj, og så afventer Food Nation ellers situationen i forhold til, hvornår centeret kan åbne for besøgende. Ifølge Food Nation er virkeligheden desværre nok sådan, at der kommer til at gå noget tid, inden vi for alvor kan byde internationale gæster velkommen.

Lise Walbom fortæller dog, at de i København har haft succes med virtuelle rundvisninger, som man også kunne prøve af i Agro Food Park, når centeret står klar.

Er du interesseret i en virtuel rundvisning – eller en fysisk én, når den slags bliver tilladt? Så kontakt Food Nation her.